تفاوت سرماخوردگی با آلرژی

۱۹۴ بازديد

۱۲ روش درمان خانگی فوری سرماخوردگی کودکان

در دوره بیماری سرماخوردگی به دلیل درگیر شدن مخاط بینی دهان و حلق، فرد بیمار به سختی طعم و بوی غذا را حس می‌کند و به همین دلیل اشتهای خود را از دست می‌دهد و در صورتی که غذاها به عمد بدون مزه و ادویه و یا مواد طعم دهنده پخته شوند فرد بیمار تمایلی به خوردن آنها نداشته و در نتیجه کم غذایی به سرعت ضعیف می‌شود و این می‌تواند در طولانی شدن بیماری مؤثر باشد بنابراین غذاها را با همان طعم و مزه همیشگی و گاهی کمی با طعم بیشتر درست کنید تا بیمار شما با اشتها بتواند آن غذاها را بخورد. بسیار می‌شنویم که در زمان سرماخوردگی خربزه و انگور نخورید و این موضوع را در تجربه‌های زندگی شخص هم گاهی مشاهده کرده ایم اما واقعیت این است که خوردن خربزه و انگور باعث تحریک گلو و تشدید موقتی علائم آلرژیک سرماخوردگی می‌شود اما بر روی سیستم دفاعی بدن تأثیر ندارد و علائم آلرژیکی خوردن این میوه‌ها هم به سرعت از بین می‌رود بنابراین خود را از این منابع خوب تأمین ویتامین‌ها و مایعات بدن در زمان سرماخوردگی محروم نکنید.

بسیاری تصور می‌کنند که میوه‌های کنسرو شده فاقد مواد مفید هستند و باید از آنها اجتناب کرد در صورتی که میوه‌های تازه چیده شده معمولاً با سرعت تبدیل به کنسرو می‌شوند و به این جهت آنزیم‌های ایجاد شده در زمان فساد تدریجی میوه‌ها هنوز در میوه تأثیر نگذاشته‌اند و به این جهت این کنسروها می‌توانند مواد غذایی مفید خود را حفظ کرده و برای بدن ما مفید باشند. تفاوت علائم آنفلوانزا و سرماخوردگی: آنفلوانزا علائمی بسیار شبیه سرماخوردگی دارد، اما تفاوت اصلی علائم آن با سرماخوردگی این است که شروع آنفلوانزا برق‌آسا و سریع بوده و همراه با تب بالا، کاهش شدید اشتها، لرز، ضعف شدید، درد بدن و مشکل در نفس کشیدن است.

این را به صراحت به شما می‌گوئیم که هیچ درمان بخصوصی برای سرماخوردگی ویروسی وجود ندارد و بیشتر درمان‌هایی هم که وجود دارند تنها بعضی از علائم سرماخوردگی را از بین می‌برند، اما نمی‌توانند دوره‌ی بیماری را کوتاه یا آن را درمان کنند. پس با خوردن میوه‌های کنسروی از مواد معدنی و ویتامین‌های آنها استفاده کنید بخصوص در بعضی فصول که آن نوع میوه به صورت تازه پیدا نشده در دسترس نیست و یا به دلیل فاصله زیاد بین محل تولید و مصرف امکان یافتن میوه تازه چیده شده وجود ندارد. مثلاً برای از بین بردن درد و تب از استامینوفن یا ایبوپروفن ، برای کنترل عطسه، آبریزش، خارش چشم و بینی و سرفه از ضد حساسیت‌ها (آنتی‌هیستامین) و برای رفع احتقان و گرفتگی بینی می‌توانید از دکونژستانت استفاده کنید.

 

سرما خوردگی یا آلرژی

افراد باید هنگام تشخیص این دو اختلال، به موارد زیر توجه داشته باشند: – خارش و آبریزش چشم ها، نشانه هایی از آلرژی هستند – تب می تواند نشانه ای از سرماخوردگی شدید باشد به خصوص در کودکان. آنتی هیستامین ها که در فرم قرص و اسپری در دسترس هستند، اثرات هیستامین را خنثی می کنند و به بهبود علائمی از قبیل خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی کمک می کنند. به عنوان مثال، در صورتی که علائم به طور ناگهانی و هنگام تماس با حیوانات و یا علف ظاهر شوند، می تواند نشانه ای باشد از آلرژی نه سرماخوردگی. علائم شایع سرماخوردگی و آلرژی عبارتند از: – آبریزش بینی – گرفتگی بینی – سرفه – عطسه – گلو درد – التهاب چشم.

– آیا علائم در زمان مشخصی ظاهر می شوند؟ در صورتی که علائم در یک زمان مشخص و هر سال تکرار شوند، آلرژی فصلی تشخیص داده خواهد شد. با این که مصرف دارو می تواند به درمان سرماخوردگی و آلرژی کمک کند، اما تفاوت هایی در درمان هر یک از این دو شرایط وجود دارد. جهت تشخیص تفاوت های سرماخوردگی و آلرژی، آن چه که اهمیت دارد این است که باید شناخت دقیقی از این دو شرایط وجود داشته باشد. – آیا علائم می تواند شامل خارش، اشکریزش چشم و یا اگزما باشد؟ برخی علائم در آلرژی ها بیشتر تکرار می شوند. بدن ترکیباتی را آزاد می کند که هیستامین، یکی از این ترکیبات است که می تواند منجر به بروز علائم آلرژی شود.

از جمله: – علائم با چه سرعتی ناپدید می شوند؟ علائم سرماخوردگی به مرور و طی یک تا دو روز ظاهر می شوند. – چه مدت طول می کشد تا علائم باقی بمانند؟ علائم سرماخوردگی معمولا یک تا دو هفته ادامه پیدا می کنند. فردی که سرما می خورد باید در منزل استراحت کند، مایعات مصرف کند و محیط استراحت نیز مرطوب نگه داشته شود. با این که سرماخوردگی بیشتر در فصل زمستان شایع است اما می تواند در سایر فصول سال نیز اتفاق بیفتد. علائم آلرژی می تواند به مدت چند هفته باقی بماند، به خصوص اگر آلرژن ها در هوا وجود داشته باشند. در صورتی که علائم بیش از دو هفته ادامه پیدا کنند و تشدید یابند، باید به پزشک مراجعه کرد.

 

روابط عمومی دانشگاه(وب دا)

رییس گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک  در پایان افزود: از مهم ترین توصیه ها هم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا و هم برای عدم ایجاد حساسیت های فصلی، این است که افراد در بدو ورود به منزل لباس های خود را تعویض کرده و حتما دوش بگیرند چون همین دوش گرفتن باعث کاهش خیلی از معضلات ناشی از حساسیت های فصلی خواهد شد و حتی در دفع ویروس کرونا و جلوگیری از ورود ویروس به منزل هم موثر خواهد بود، استفاده از مایعات گرم مانند چای، دمنوش های گرم، سوپ و غذاهای گرم و همین طور استفاده از میوه و سبزیجات به افراد دارای حساسیت فصلی توصیه می شود، همین طور مغزیجاتی مثل بادام در رفع آلرژی فصلی می توانند موثر واقع شوند.

وی افزود: در بیان تفاوت های کلی حساسیت های فصلی و بیماری کرونا می توان گفت: خارش بینی، چشم و سقف دهان و ته حلق، عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی و کیپ شدن بینی در حساسیت فصلی بسیار شایع است، اما همانطورکه گفتم در کرونا ویروس هم ممکن است برخی علائم که در آلرژی هست وجود داشته باشد و اما تب و لرز، درد بدن و ماهیچه ها و از دست دادن حس بویایی و چشایی و تهوع و استفراغ و اسهال و سرفه از علائم بیماری کرونا هستند در حالیکه در آلرژی فصلی گاهی و آن هم خیلی خفیف، فرد سرفه های خشک را تجربه خواهد کرد، تب هم در بیماری کرونا خیلی شایع است در حالی که در آلرژی خیلی به ندرت پیش می آید که فرد به تب مبتلا شود.

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر پری میرشفیعی بیان کرد: خیلی از افراد که سال های قبل هم آلرژی فصلی را تجربه کرده اند با شروع فصل بهار علائمی چون آبریزش بینی، خارش ته حلق، خارش بینی و خارش و اشک ریزش چشم، عطسه، احساس احتقان یا کیپ شدن بینی را مشاهده می کنند و متوجه خواهند شد که مجدداً دچار حساسیت فصلی شده اند؛ اما به دلیل اینکه شیوع کرونا نیز در چند روز اول علایمی شبیه سرماخوردگی ایجاد کرده و پس از چند روز علایم اصلی بروز می کند، توصیه اکید می شود افراد با مشاهده علائم شبه سرماخوردگی حتماً به پزشک مراجعه نمایند و از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنند. دکتر میرشفیعی با اشاره به اینکه بیماران به خاطر تشابه علائم حتما بایستی به پزشکان درمراکز دولتی یاخصوصی مراجعه نموده و تحت نظر پزشک دارو دریافت و مصرف نمایند، گفت: داروهای ضد حساسیت به آلرژی فصلی خیلی خوب پاسخ می دهند (پزشکان می بایست داروهای ضدحساسیت راهم تجویز نمایند) در حالی که برای بیماری کرونا پزشکان داروهای مخصوص به کووید را تجویز خواهند نمود.

 

فرق علائم کرونا با آنفولانزا، سرماخوردگی و حساسیت چیست؟

بسیاری از علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید شبیه به هم است به­ طوری که تشخیص دادن آن­ ها از هم دشوار می­ شود ونیاز به دادن تست های مربوطه است. با این حال، به­ گفته­ سازمان جهانی بهداشت، بعضی از افراد به ویروس مبتلا می­ شوند ولی علامتی ندارند و ناخوش نمی ­شوند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری جهانی فهرست موثقی از ۱۱ علامت اصلی کووید-۱۹ ارائه کرده که به شرح زیر است:. لطفا در صورت مشاهده ی هر یک از علامت های بالا برای دادن تست وبررسی های بیشتر به پزشک مراجعه کنید. ممکن است بعضی از بیماران درد و کوفتگی، گرفتگی و آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال را هم تجربه کنند.

به­ گفته­ سازمان بهداشت جهانی، تب، خستگی و سرفه خشک ازجمله رایج­ ترین علائم کرونا است. حتی اگر این افراد احساس بیماری نکنند، باز هم می­ توانند ویروس را به اطرافیان انتقال دهند. اما اگر سرفه می­ کنید، احساس خستگی شدید و تب دارید، ممکن است به کووید-۱۹ مبتلا شده باشید. اگر آبریزش بینی دارید یا چشمتان می­ خارد، لزوما به ویروس جدید کرونا مبتلا نشده­ اید. علائم کووید-۱۹ معمولا ۲ الی ۱۴ روز بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می ­شود. همه­ این بیماری ها در اثر ویروس به وجود می ­آیند اما ویروس هر یک متفاوت است.

همچنین افرادی که مبتلا به آلرژی تنفسی هستند نسبت به سرفه و تنگی نفس شکایت دارند، این سرفه و تنگی نفس در زمان مواجهه با دود و یا استفاده از عطر و اسپری های خوشبو کننده و در زمان فعالیت های بدنی تشدید می شود. تشابهات آلرژی فصلی و بیماری کرونا باعث می شود که بروز کوچکترین علائم شما را با نگرانی همراه سازد ، از طرفی مراجعه به مراکز درمانی و بررسی این مسئله می تواند خطر ابتلا به بیماری کرونا را در پی داشته باشد. به عبارت دیگر این افراد هر سال در طی فصل ها مختلف با علائمی مانند عطسه و آبریزش بینی خارش گلو و یا چشم ها همراه می باشند همچنین ممکن است که در روزها و یا ماه های خاصی از سال این علائم را مشاهده نمایند.

این دسته از افراد که قبل از شیوع بیماری کرونا دچار مشکلات تنفسی و تنگی نفس و علائمی مانند آبریزش بینی می‌شدند بدون هیچ نگرانی می دانستند که علائم بروز داده شده ناشی از حساسیت فصلی می باشد. آلرژی یا حساسیت های تنفسی (آلرژی بینی، آسم آلرژیک و یا سینوزیت آلرژیک) ناشی از واکنش نابجای سیستم ایمنی بدن فرد حساس به مواد تنفسی خارج بدن (در اغلب موارد گرده های گیاهان) می باشد. همانطور که بیان شد  مراجعه به مراکز درمانی می تواند زمینه ساز ابتلای احتمالی فرد  آلرژیک ، به بیماری کرونا و همچنین افزایش حجم کاری مراکز درمانی و تشخیصی و پرسنل این مراکز بشود. با اطلاع از علائم بالینی بیماری کرونا و شباهت آن به بیماری های دیگر مانند آلرژی فصلی ، سرماخوردگی و یا آنفولانزا ممکن است احساس نگرانی و اضطراب بسیاری در افراد ایجاد نماید.

بروز واکنش ها و علائم آلرژیک در فرد حساس به عوامل مختلفی نظیر جنس ماده حساسیت زا (آلرژن)، راه ورود ماده حساسیت زا به بدن، سن، ژنتیک بستگی دارد. در صورتی که شما شباهت ها و تفاوت های بیماری کرونا و آلرژی فصلی را به خوبی بدانید، می توانید مانع از مراجعه غیرضروری به مراکز درمانی بشوید. همچنین افرادی که مبتلا به آلرژی که هستند از احساس کرختی و خستگی رنج می برند، البته میزان و شدت این حالت در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. به یاد داشته باشید که علائم ذکر شده در صبح گاه بیشتر خواهد بود به طوری که افراد به محض بیدار شدن از خواب علائم آن را احساس می نمایند. امروزه شیوع ویروس کرونا باعث شده که بسیاری از افراد در سراسر جهان دچار نگرانی و استرس زیاد نسبت به ابتلا به این ویروس بشوند.

 

منبع

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.