باقلا - باقلا «داروئی»

۱۹۷ بازديد

خواص باقالی در محافظت از قلب + کاربرد، مضرات، عوارض و طرز استفاده باقالا

بسیاری از افراد به دلیل کم خونی می‌توانند از این دانه‌های گیاهی مصرف کنند اما باید توجه داشته باشند که در صورت حساسیت به این ماده غذایی باید حتماً با پزشک خود درباره مصرف آن مشورت کنند چرا که افرادی که به دانه‌های باقالی حساسیت داشته باشند با سفید شدن گلبول‌های خون خود و کم خونی در بدن شأن در صورت عدم تزریق خون ممکن است جان خود را از دست بدهند. درمان رماتیسم، سیاتیک، کاهش پارکینسون، پیشگیری از تولد نوزاد ناقص، کاهش فشار خون بالا، کاهش ابتلاء به دیابت، کاهش وزن، درمان یبوست و بهبود مشکلات گوارشی، افزایش سرعت هضم، درمان ورم پروستات و لطافت پوست در استفاده از باقالی توصیه می‌شود.

با وجود آنکه بسیاری مصرف سویا را در دریافت پروتئین بدن لازم و واجب می‌دانند اما باید توجه داشت که مصرف مقدار خیلی اندک از دانه‌های باقالی می‌تواند مؤثرتر از مصرف سویا در پروتئین سازی بدن عمل کند. وجود جنیستین که حاوی آنتی اکسیدان های فراوان است می‌تواند عملکرد ریه را به طور معجزه زایی بهبود ببخشد و در نهایت برای درمان یا پیشگیری در ابتلاء به آسم موفق عمل کند. مصرف زیاد باقالی موجب می‌شود که به دلیل کمبود ویتامین B۶ افراد به افسردگی مبتلا شوند همچنین به دلیل وجود فاویسم بهتر است که زنان باردار از مصرف آن پرهیز کنند. همچنین برای حفظ سلامت استخوان‌ها بهتر است با مصرف باقالی در رژیم‌های غذایی، مواد لازم برای استخوان‌ها همچون ویتامین K، منگنز و پتاسیم را به بدن وارد کرد.

این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی است که باعث می‌شود التهابات ریوی و سایر التهابات که دردناک و یا همراه با سرفه‌های طولانی مدت است را درمان کند. به گزارش ایمنا، لوبیای شاخه‌ای یا باقالی یکی از گیاهان محبوب در میان آسیا نشین‌ها است که بسیار در مصارف غذای مورد استفاده قرار می‌گیرد. باقالی دارای طبع سرد و خشک است که به همین دلیل بهتر است به همراه شوید، دارچین، فلفل، مرزه ، آویشن، زیره، پونه، گلپر، نمک و میخک مصرف شود. وجود پروتئین‌ها و آمینواسیدها در بدن انسان موجب می‌شود که با افزایش توده عضلانی و وزن بدون چربی در بدن انسان، عضلات فرد مقاوم‌تر شود. علاوه بر این، باقالی با دارا بودن ویتامین‌های زیادی از جمله ویتامین‌های A و C می‌تواند هم برای پوست و هم برای بینایی مفید واقع شود.

 

عکس هایی از باقلا و خاصیت آن

در کتاب مکارم‌الاخلاق از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم روایت شده است که فرمود: طعام حضرت عیسی باقلا بود تا آن موقعی که به آسمان بالا رفت، حضرت عیسی چیزی نخورد که آتش آن را تغییر داده باشد. فیثاغورث ، فیلسوف و ریاضیدان یونانی ، پیروان خود را از مصرف باقلای فاوا منع کرد که احتمالا علت آن ایجاد بیماری فاویسم در تعداد زیادی از مردم بوده است که در مواردی می‌توانست کشنده باشد. 11) برای رفع التهاب و درد نوک انگشتان و ناخن باید یک مشت برگ باقلا را با نیم لیتر آب بجوشانید و بگذارید کمی سرد شود و انگشتان خود را به مدت دو ساعت در آن قرار دهید تا برطرف شود. این ماده احیا کننده در بسیاری از مسیرهای بیوسنتتیک ضروری بوده و همچنین سبب حفاظت سلول در برابر آسیب اکسیداتیو پراکسید هیدروژن و رادیکالهای آزاد سوپراکسید می‌شود.

باقلا در بعضی از اشخاص تولید نفخ و سنگینی سر و معده می کند برای جلوگیری از این عوارض باید ابتدا باقلا را پوست کنده و بجوشانید و آب آن را دور بریزید. محمد بن یعقوب درکتاب فروع کافی از حضرت امام رضا علیه‌السلام روایت کرده که فرمود: خوردن باقلا موجب زیادی مغز ساقهای پا و تقویت آنها می‌شود. مصرف باقلای تازه ممکن است تولید مسمومیت و حساسیت شدید کند که گاهی موجب مرگ می شود، بنابراین باید در خوردن باقلای تازه و خام احتیاط کنید. در فاویسم گلبولهای قرمز خون 24 تا 48 ساعت بعد از خوردن باقلا شروع به تخریب شدن نموده و هموگلوبین خود را به گردش خون آزاد می‌کنند. در این حالت آسیب سلولی به صورت پراکسیداسیون لیپیدی و شکسته شدن غشای گلبولهای قرمز و اکسیداسیون پروتئین و DNA رخ می‌دهد.

در مبتلایان به کمبود گلوکز 6 – فسفات دهیدروژناز ، تولید NADPH کاهش یافته و سم‌زدایی پراکسید هیدروژن متوقف می‌شود. این علایم دارای یک پایه ژنتیکی هستند: کمبود گلوکز 6 – فسفات دهیدروژناز که حدود 400 میلیون نفر به آن مبتلا هستند. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: باقلا را با پوست بخورید زیرا که باقلا را با پوست خوردن معده را شستشو می‌کند. باقله (که باقلا یا باقالی یا باقله و یا “باقلی” هم گفته می شود) گیاهی است یک ساله از خانواده بقولات. سپس به آن مقداری آب اضافه کرده و بعد از پختن با روغن بادام و ادویه گرم مانند دارچین و فلفل بخورید. 8) ضماد باقلا با شنبلیله و عسل برای نرم کردن دمل و ورم بناگوش و زیر چشم مفید است.

این آنزیم اولین واکنش مسیر پنتوز فسفات را کاتالیز می‌کند که تولید NADPH می‌کند.

باقلای خشک

بهبودی حاصل گردد یا این که پوست باقلا را خشک نموده هرصبح ناشتا یک گرم یا دو گرم از آن را همراه دم‎کننده کاکل ذرت میل کنند و یا از روش شماره. –    برای درمان چرکین شدن کلیه و لگنچه (پیلونفریت) پوست سبز روی باقلا که تازه است در آب پخته و از این جوشانده روزی ۲۰ گرم میل شود تا. –    ضماد باقلای پخته به محل گازگرفتگی سگ‎ها باعث می‎ شود که سم آن را به طرف خود بکشد و از خطر آن جلوگیری کند.         می‎شود و سریعاً دچار کم‎خونی می‎شود و اگر چنانچه خون تزریق نکنند امکان مرگ آن‎ها به‎وجود می‎آید. –      در عین حال که برای کم خونی مفید است ولی افرادی که نسبت به آن حساسیت دارند از خوردن آن خودداری کنند.

–     کسانی که نقرس دارند ۴۰ گرم باقلا را در یک لیتر آب بجوشانند و در فواصل غذا یک فنجان بنوشند. –    برای درمان کیسه صفرا پوست باقلا را خشک کرده آرد نمایید در آب‎جو حل کنید صبح ناشتا میل شود. –    یک ماسک شاداب کننده پوست: یک قاشق غذاخوری گرد باقلا با گلاب مخلوط کرده روی صورت بگذارید. –     برای از بین بردن لکه ‎های پوست باقلا را پخته له نموده به‎صورت ماسک روی پوست بگذارید. –    برای التیام محل ضرب‎خوردگی آرد باقلا را با آرد جو مخلوط نموده به‎صورت ضماد بگذارید. این گیاه سرشار از ویتامین های آ و ب و ث و سرشار از املاح  معدنی از جمله آهن، آهک و فسفر است. –    برای آسان شدن هضم باقلا، ابتدا باقلا را در آب خیسانده به مدت ۲۴ ساعت سپس پخته کنید.

–        خشک شده آن قدرت غذایی‎اش بیشتر از تازه آن بوده ولی ویتامین ث آن کم می‎شود. –    با درمان گوشه‎های انگشت، برگ باقلا را جوشانده انگشت خود را در آن فرو ببرید. –    برای جلوگیری از برگشت مو به داخل چشم (مژه) از سرمه آرد باقلا استفاده کنید. دو نوع باقلا داریم، باقلای تازه طبعی سرد و تر دارد، باقلای خشک طبعی سرد و خشک. –    برای رفع ورم مثانه که ناشی از وجود سنگ است مانند شماره ۳۲ استفاده کنید. –    برای ورم پستان که در اثر انعقاد شیر باشد از روش شماره ۲۰ استفاده کنید. –     برای درمان رماتیسم و درد مفاصل و سیاتیک از روش شماره ۸ استفاده شود. –    برای جلوگیری از سفیدشدن مو گل باقلا را به‎صورت ضماد روی مو بگذارید.

 

هر صد گرم دانه باقلا رسیده و خشک شده، حاوی 9/11 گرم آب، 25 گرم پروتئین، 7/1 گرم مواد چربی، 52 گرم کربوهیدرات،3/1 گرم خاکستر، 102 میلی گرم کلسیم، 391 میلی گرم فسفر، 7/1 میلی گرم آهن، 0/02 میلی گرم آرسنیک، مقداری سدیم و پتاسیم، 70 واحد بین المللی ویتامین آ، 0/5 میلی گرم ویتامین ب1، 0/3 میلی گرم ویتامین B2 و 5/2 میلی گرم ویتامین  B3 و ویتامین C  است. گل های این گیاه سفید رنگ و درشت، و دارای سه گلبرگ اند؛ یکی از گلبرگ ها، بزرگتر و شبیه صفحه ای سفید رنگ و بیضی شکل است که روی آن رگه هایی قهوه ای مایل به سیاه دیده می شود؛ اما دو گلبرگ دیگر، کوچک ترند و میان گلبرگ بزرگ تر، روبروی هم قرار گرفته اند و لکه های سیاه و درشت دارند.

هر صد گرم دانه باقلای نرسیده سبز، 72 گرم آب، 8/4 گرم پروتئین، 0/4 گرم مواد چربی، 15/8 گرم کربوهیدرات، 1/1 گرم کلسیم، 27 میلی گرم کلسیم، 157 میلی گرم فسفر، 2/2 میلی گرم آهن،4 میلی گرم سدیم،0/28  میلی گرم ب2، 1/6 میلی گرم ب3 و 30 میلی گرم ویتامین C  وجود دارد. برای مصرف باقلا، باید ابتدا آن را در آب بجوشانید، آنگاه آب آن را دور بریزید و با روغن بادام شیرین و ادویه گرم مثل آویشن، مرزه، فلفل سیاه، دارچین، میخک، پونه و گلپر میل کنید. تکثیر باقلا از طریق کاشت دانه های آن صورت می گیرد؛ به این ترتیب که دانه ها را دی تا بهمن ماه در خزانه، و یا اسفند تا فروردین، مستقیما در مزرعه اصلی و در هوای آزاد می کارند.

در صورت مصرف صحیح، عارضه جانبی خاصی ندارد اما زیاده روی در خوردن باقلا، نفخ، سنگینی سر، فساد ذهن، انسداد، ایجاد بخار، خواب های آشفته و خارش بدن را موجب می شود. ضمن این که در صورت داشتن هر گونه سوال در رابطه با باقلا می‌ توانید با شماره ‌های موجود در وب سایت تماس حاصل کنید و یا در بخش نظرات سوال خود را مطرح کنید. دانه های باقلا کمی پهن، بیضی شکل و حدودا به اندازه یک بند انگشت هستند که بر سر هرکدام از آن ها، زائده ای هلالی شکل، شبیه ناخن چیده شده قرار دارد. باقلا با نام عربی الباقلا و نام انگلیسی Fabaceae از خانواده Broad Bean و نام اردو باقلا به رفع بیماری‌ هایی چون سرماخوردگی، زخم معده نیز کمک می کند.

برای خرید باقلا که برای رفع و درمان بلغم و زخم معده و درمان خشکی گلو مصرف می ‌شود کافی است همین حالا این محصول را به سبد خرید خود اضافه کنید.

منبع

تیزانیدین چگونه کار می کند؟

تیزانیدین یک آگونیست آلفا ۲ آدرنرژیک مرکزی است. این ماده با مسدود کردن پالس های عصبی (احساس درد) که به مغز ارسال می شود کار می کند. این دارو موجب کاهش سیگنالهای عصبی مغز برای انقباض عضلات میشود. با کاهش سیگنال های عصبی از مغز، عضلات می توانند آرام باشند. این کمک می کند تا سفتی و درد عضلانی، اسپاسم یا اسپاستیک (ترکیبی از سفتی و اسپاسم) تسکین یابد.

شکل 1: مکانیسم عمل تیزانیدین

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.