سبک استریم لاینینگ - سبک استریم لاینینگ در طراحی قطارهای درون شهری

۲۴۷ بازديد

سبک معماری آرت دکو چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

البته ممکن است ویژگی‌های ساختمان‌های آرت دکو با یکدیگر تفاوت داشته باشند اما به طور کلی موارد زیر از جمله ویژگی‌های رایج آن‌ها به حساب می‌آید:شکل‌های هندسیاستفاده از خطوط زیگزاگنقاشی‌های دیواریمجسمه و نقش برجستهفلزکاریدرون مایه‌های اساطیریملی‌گراییشمایل‌نگاری. ساختمان‌های بسیاری در آمریکا به سبک آرت دکو ساخته شده‌اند که در این میان می‌توان به ساختمان امپایر استیت (Empire State Building)، تالار موسیقی رادیو سیتی (Radio City Music Hall) در نیویورک و ساختمان مرچندایز مارت (Merchandise Mart) در شیکاگو اشاره کرد. هتل دلانو ساوت بیچ (Delano South Beach)، هتل معروفی در این ناحیه به شمار می‌رود که رابرت سوارتبرگ (Robert Swartburg) معماری آن را در سال ۱۹۴۷ میلادی انجام داد و فیلیپ استارک (Philippe Starck) نیز بازسازی این ساختمان را در سال ۱۹۹۵ به انجام رساند.

سبک معماری رایجِ قبل از این دوره یعنی آرت نوو در مقایسه با آرت دکو، سبکی ملایم‌تر و ارگانیک بود؛ در حالی‌که آرت دکو از سبک‌های مختلفی همچون مدرنیسم، نئوکلاسیک، کوبیسم، فوتوریسم (آینده‌نگری)، ساختارگرایی و. در معماری آرت دکو شکل‌های هندسی به‌کار می‌رفت و نقش‌اندازی روی شیشه و استفاده از بلوک‌های شیشه‌ای نیز در این سبک رواج پیدا کرد که در طراحی بعضی از ساختمان‌ها به جای آجر از آن‌ها استفاده می‌شد. آرت دکو قبل از جنگ جهانی اول و در فرانسه آغاز شد؛ اما بعد از جنگ جهانی اول و در دوره‌ای مورد توجه قرار گرفت که عصر سختی و گرفتاری برای بسیاری از مردم و دوران موفقیت برای عده‌ای معدود به شمار می‌رفت.

این موضوع گاهی باعث ایجاد مناطقی می‌شد که کاملاً محیطی آرت دکو گونه داشتند؛ مانند منطقه‌ی معماری ساحل میامی (Miami Beach Architectural District) که با نام «ناحیه‌ی آرت دکوی میامی» نیز شناخته می‌شود. ساختمان‌های آرت دکو (به جز آسمان‌خراش‌ها) سقف مسطحی داشتند و از مصالح قدیمی یا جدید برای ساخت آن‌ها کمک می‌گرفتند که شامل لینولئوم، یشم سبز، کاشی تراکوتا، فولاد و باکالیت می‌شد. از کاشی‌های تراکوتا در این ساختمان ۱۶۹ متری استفاده شده و معماری آن را چارلز هاوارد کرِین (Charles Howard Crane) به سبک آرت دکو (به خصوص در تزئینات طبقات بالایی) و استریم‌لاین مدرن انجام داده است.

 

منبع

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.