کتوس - تیره کتوس

عجایب یکتاس

کتوس - تیره کتوس

۲۰۹ بازديد

اطلاعاتی راجع به گل کاکتوس

رویشگاه های طبیعی اکثر این گیاهان در نقاطی از بیابان های خشک کره زمین قرار دارد که میزان بارندگی در آنها بسیار کم است و سالیان سال حتی قطره بارانی در آن نمیبارد ولی وجود این گیاهان گوشتی و برخی کاکتوس ها می توانند چنین شرایط سخت زیستی را با بردباری شگفت انگیز تحمل نمایند و زنده و زیبا بمانند. برای کاشت این گیاهان گلدانهای سفالی معمولی با ابعاد متفاوت بهترین گلدانها هستند زیرا از جدار متخلخل آنها اولا رطوبت اضافی گلدان به بیرون نشت کرده سلامت ریشه گیاه را تأمین می کند و ثانیأ هوا میتواند وارد فاصله خاکدانه های گلدان شده و در اطراف ریشه تهویه کافی صورت گیرد.

یاد آوری می کنیم که خاک رس و خاکستر چوب هریک دارای مقادیر کافی از مواد معدنی غذایی گیاهان مانند : سیلیس ، پتاسیم ، سدیم ، آهک ، فسفاتها وغیره در بر دارند که جذب این مواد توسط گیاهان در استقامت آنها و همچنین در خوش رنگ شدن گل و ازدیاد گلها و غیره اثرات رضایت بخشی دارند. در برخی از کشورهای اروپایی و صنعتی که گلدانهای سفالی کم است کاکتوسها و گیاهان گوشتی را معمولا در ظروف و گلدانهای پلاستیکی میکارند ولی باید گفت که در این صورت رشد گیاه کاهش یافته و گیاه ضعیف و ناتوان می گردد و مدتهای مدیدی کوچک و بدون گسترش باقی میماند. در کشور ما ایران تا ۳۰ ـ ۴۰ سال اخیر گیاهان این گروه چندان مورد توجه نبود ولی اخیرأ همگام با مردم جهان ، دوستداران و خواستاران بسیاری برای این گیاهان در کشور ما بوجود آمده و بر تعداد جمع آوری کنندگان و پرورش دهندگان این گیاهان افزوده شده است.

در بین گیاهان بیشماری که در روی زمین میرویند ، گروهی به علت کم نیاز بودن و داشتن شکل ویژه و روش زندگی مخصوص بخود ، سادگی نگهداری و پرورش و در عین حال داشتن زیبائی خاص و گلهای بسیار دلفریب، لطیف و زیبا ، دارای امتیازات بسیار ارزنده ای میباشند. این گیاهان در سرتاسرکره زمین از بیابانهای خشک آمریکا و آفریقا تا انتهای قاره آسیا به چشم میخورند و عجیب اینکه شکل جالب و گلهای لطیف و فوق العاده زیبا و رنگین این گیاهان بیش از حد دل انگیز و سحرآمیز است و نظر هر بیننده را بخودجلب می کند. ولی باید دانست که همه کاکتوسها گیاهان گوشتی هستند ، در صورتیکه همه گیاهان گوشتی جزء تیره کاکتوسها نیستند و برخی از آنها جزء تیره های دیگر گیاهی مانند : تیره سوسن ها ، آناناسها ، آماریلیسها ( نرگس ها ) و غیره میباشند.

 

شرایط رشد و نگهداری کاکتوس در خانه

در حقیقت، توجه به این دو نکته می‌تواند کافی باشد که: • کاکتوس‌ها به نسبت سایر گیاهان آب کمتری نیاز دارند • و این‌که آب‌وهوا و فصلی که در آن قرار داریم روی این میزان نیاز تاثیرگذار هستند در حقیقت، در فصل‌های بهار و تابستان که اصطلاحا فصول رشد گیاه قلمداد می‌شوند، نیاز به آبیاری بیشتر وجود خواهد داشت در حالی‌که فصول سرد، نیاز نیست خیلی به پای گلدان کاکتوس‌تان آب بریزید.

تا جایی که امکان دارد، کاکتوس‌هایتان را در معرض تابش نور قرار دهید (به شرط آن‌که به دلیل تابش بیش از حد نو دچار آفتاب سوختگی نشوند!) تا شاداب‌تر و زیباتر شوند و در صورتی که از گونه‌های گل‌دار باشند، در زیر این نور کافی گل بدهند وگرنه عقیم شده یا از دست خواهند رفت.

 

منبع

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.