جشن بدن بعد از ترک سیگار

۱۹۶ بازديد

پس از ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

۱۵ سال پس از ترک سیگار، میزان ابتلا به بیماری کرونر قلب و سرطان لوزالمعده همانند افراد غیرسیگاری خواهد شد در نهایت پس از گذشت ۲۰ سال از ترک سیگار، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری ریوی و سرطان به دلیل سیگار کشیدن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. فقط یک روز پس از ترک سیگار، فشار خون فرد کاهش پیدا می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ناشی از فشار خون بالا نیز کم می‌شود در این مدت کوتاه، سطح اکسیژن خون فرد افزایش می‌یابد و می‌تواند فعالیت‌های فیزیکی را راحت‌تر انجام دهد. سیگار کشیدن باعث می‌شود پایانه‌های عصبی که در زمینه بویایی و چشایی فعالیت دارند عملکرد مناسبی نداشته باشند بنابراین پس از گذشت ۴۸ ساعت از ترک سیگار، این اعصاب بهبود یافته و حس بویایی و چشایی افراد افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از افراد معتقد هستند که پس از ترک سیگار، مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا تاثیرات آن بر بدن مشخص شود، اما حتی در ۲۰ دقیقه اول ترک کردن سیگار نیز تغییرات خوبی در بدن افراد اتفاق می‌افتد. بنابراین خطر لخته شدن خون و بروز سکته مغزی در افراد کاهش پیدا می‌کند همچنین پس از گذشت ۱۰ سال از ترک سیگار، میزان ابتلا به سرطان‌های ریه، دهان، گلو، لوزالمعده و مرگ و میر ناشی از سیگار کشیدن کاهش می‌یابد. کسانی که قصد دارند این عادت را ترک کنند، باید برنامه‌ای برای غلبه بر سیگار کشیدن داشته باشند، ترک این عادت خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، امراض ریوی و دیگر بیماری‌های مرتبط را کاهش می‌دهد.

سیگار کشیدن، باعث کاهش میزان کلسترول خوب در بدن افراد می‌شود و آنها را در معرض ابتلا به بیماری کرونر قلب قرار می‌دهد علاوه بر این سیگار کشیدن باعث افزایش فشار خون، ایجاد لخته خونی و سکته مغزی می‌شود. پس از گذشت یک ماه از ترک سیگار، ظرفیت هوای ریه‌ها افزایش پیدا می‌کند و فرد کمتر سرفه می‌کند همچنین بهبود گردش خون باعث می‌شود فرد مشکل خاصی در انجام دادن حرکات ورزشی مانند دویدن و پریدن نداشته باشد. ساختارهای کوچک مو مانند موجود در ریه‌ها که در مبارزه با عوامل بیماری‌زا به ریه‌ها کمک می‌کنند، در ماه نهم پس از ترک سیگار به طور کامل بازسازی می‌شوند بنابراین فرد احساس می‌کند انرژی بیشتری دارد.

 

ترک سیگار چقدر طول می کشد ؟

بدن و مغز شما با مقدار نیکوتینی که به طور منظم از روش های مختلف ( مانند سیگار کشیدن ، جویدن تنباکو ، استفاه از چسب نیکوتین ، آدامس نیکوتین و یا روش های جایگزینی دیگر ) دریافت می کنید ، هماهنگ می شوند. اگر شما علائم اوردوز نیکوتین (مانند تنفس سریع ، تشنج ، سردرد ، اسهال ، ضربان قلب نامنظم یا سریع ، ضعف ، رعشه یا تغییرات ناگهانی در فشار خون ) را تجربه کردید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید. هر بازگشت با یک پُک شروع می شود ، بنابراین مطمئن شوید برای همه موقعیت های سیگار کشیدن ، فعالیت جایگزین دارید ؛ برای مدیریت استرس ، برای جشن گرفتن ، برای کمک به تمرکز. اگر می دانید که بر اثر استرس دچار اضطراب می شوید ، مخصوصا اگر مستعد وحشت زدگی هستید ، سعی کنید در زمان ترک نیکوتین از موقعیت های استرس زا خودداری کنید.

بسیاری از افراد می توانند با حواس پرتی ولع مصرف را کاهش دهند تا از بین برود ، زیرا ولع مصرف ( حتی اگر شدید باشد ) معمولا بین 5 تا 10 دقیقه طول می کشد. در حالت عادی هنگامی که درگیر ترک نیکوتین هستید باید به دیگران فضای بیشتری بدهید زیرا ممکن است با آن ها به نحوی برخورد کنید که ناراحت شوند. این زمانی اتفاق می افتد که شما بعد از اینکه هر روز حداقل به مدت چند هفته سیگار کشیدید ، سیگار کشیدن را به طور اساسی کاهش داده یا قطع کنید. اضطرابی که در هنگام ترک نیکوتین تجربه می کنید می تواند احساس تحریک ، احساس ترس و یا حتی وحشتِ از دست دادنِ اثرات آرام بخش نیکوتین باشد. سعی کنید فشار را کاهش دهید : زمانی که تحت فشار هستید و به تمرکز نیاز دارید مانند زمان امتحانات یا زمان مالیات ، سیگار را ترک نکنید.

ورزش های روزانه ، مخصوصا ورزش در فضای آزاد که شما را در معرض نور خورشید قرار می دهد می تواند باعث آرامش و رفع مشکل خواب شود. تحقیقات نشان داده است که چسب های نیکوتین به طور استاندارد تا حدود هشت هفته می تواند برای خودداری از مصرف سیگار موثر باشد. کاهش ولع مصرف ، طبیعی است ، اما هنوز هم گاهی اوقات بعد از ماه ها یا حتی سال ها بعد از ترک نیکوتین ، ولع مصرف ظاهر می شود. نه تنها دلیل فیزیولوژیکی برای تغییرات خلقی وجود دارد ، بلکه شما در حال ترک کردن عملی هستید که قبلا از آن لذت می بردید. بدن شما یاد می گیرد ، هر روز انتظار مقدار مشخصی نیکوتین را داشته باشد و بدون آن با علائم ناخوشایند واکنش نشان می دهد.

 

حمایت‌گری و مشوق بودن، راهی برای ترک سیگار دانشجویان

حمایـت از کسـی کـه در دوره قطـع مصرف به سـرمی‌برد دشـوار اسـت، محرومیـت از نیکوتیـن سـخت اسـت و بـرای  فـردی کـه سـیگار را کنـار می‌گـذارد، هفتـه کـج خلـق، هیجان پذیـر و زودرنـج اسـت، ممکـن اسـت لغـزش کند، صبور باشـید و ناامید نشـوید نگذارید اعتمـاد بـه نفسـش را از دسـت دهـد.  با توجه به تأثیرات مخرب تنباکو و مواد دخانی بر سلامت جامعه و همچنین استعمال دخانیات به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر در انتقال و تشدید ویروس، مرکز مشاوره دانشگاه تهران با همکاری دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دو کتابچه آموزشی منتشر کرد. هدف از انتشار این ۲ کتابچه با عنوان حمایت اثر بخش آگاه‌سازی مردم به‌ویژه جوانان و دانشجویان است تا درباره نحوه کاهش و ترک مواد دخانی و همچنین چگونگی حمایت و کمک به ترک دخانیات، دانشجویان اطلاعات لازم را کسب کنند.

کمـک کنیـد تـا روی جنبه‌هـای مثبـت تـرک تمرکـز کنند بـرای مثـال پولـی کـه در ازای مصـرف نکـردن سـیگار می‌تواننـد پـس انـداز کننـد ویا سلامتی خـودرا افزایش دهند. اما در بخشی از کتاب همین حالا شروع کن درباره این که چطور شد که سیگار کشیدن را شروع کردید، تجربیات دختران و پسران دانشجو و تاثیرات نیکوتین بر بدن را بررسی کرده است. بـدن دراین دوران در حـال سـازگار شـدن بـا نبـود نیکوتیـن اسـت بنابرایـن وسوسـه‌ها در این مدت قوی هسـتند بسـیاری از افـراد درهفتـه اول قانـون تـرک را می‌شـکنند. بسـیاری از مصرف کننده‌هـا بـر ایـن بـاور هسـتند کـه بدون سـیگار نمی‌توانند اسـترس خـود را کنتـرل کنند اما حمایـت شـما می‌تواند کمک‌کننده باشـد.

پرت کردن حواس، شناسایی موقعیت‌های پرخطر، مقابله با استرس و آگاه شدن از افسردگی از جمله روش‌های توصیه شده برای مقابله با وسوسه است. در بخشی از این کتابچه ها آمده است: سـیگار کشـیدن فقط یک عادت تفریحی نیسـت بلکه به تدریـج وابسـتگی ایجـاد می‌کنـد. ’ وقتـی کـه سـیگار می‌کشـم در ارتباطـات اجتماعی مضطـرب نمی‌شـم و ایـن باعـث میشـه کـه باحـال بـه نظر برسـم. مثبـت باشـید واعتمادبـه نفـس آنهـا را افزایـش دهیـد تـا انگیزه آنهـا بـرای ادامـه دادن افزایـش یابد. تجربیات دانشجویان پسر: ’ سیگار باعث می‌شد پیش دوستام اعتبار کسب کنم و آنها بخواهند که با من دوست باشن.

 

منبع

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.